06 222 646 79 info@communicatiepoli.nl

Gratis eerste consult

Het eerste consult van de Communicatiepoli is gratis en helemaal vrijblijvend. (max. 1,5 uur).

 

Met wat voor vragen naar de Communicatiepoli?

De Communicatiepoli is er voor bijna alle vragen die te maken hebben met het verbeteren van de communicatie met of over patiënten of cliënten.

  • We zorgen voor een heldere diagnose;
  • maken effectieve behandelplannen;
  • en bieden praktische, ook uitvoerende communicatiekracht.

Hieronder een paar voorbeelden uitgelicht:

 

plaatje patientreis

Zorgpad ontwikkelen of verbeteren?

De Communicatiepoli kan bijvoorbeeld de reis van de patiënt of cliënt in beeld brengen. Wat gebeurt er precies in de verschillende etappes? Hoe beleeft de patiënt of cliënt dat? Wat verwacht hij of zij en klopt dat met wat er gebeurt? Wat zijn de behoeftes, bijvoorbeeld als het over informatie gaat, afstemming en overleg in de keten? Hoe kun je zorgen dat het pad voor iedereen logischer verloopt, beter aansluit op de behoeftes van de patiënt of cliënt en verwachtingen duidelijk zijn?

Hoe schrijven we betere brieven en mails?

De Communicatiepoli kan ook helpen bij heel concrete vragen als: ‘Wat kunnen we doen om brieven en mails zo te schrijven dat ze ook de reactie opleveren die we bedoelen? We kunnen het schrijven eventueel ook voor u doen. Ook geeft de Communicatiepoli trainingen ‘Effectief schrijven.’ Niet alleen voor brieven, maar ook voor bijvoorbeeld het EPD of zorgdossier. Hoe zorg je dat het zo min mogelijk tijd kost, maar er wel in staat wat er in moet staan? Liefst ook nog leesbaar voor de patiënt of cliënt zelf?

Hoe bereik je mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven?

Er zijn in Nederland zo’n 2,5 miljoen mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven. Een nog grotere groep heeft moeite met het toepassen van medische informatie of informatie over gezondheid. Liefst 6 miljoen mensen hebben ‘lage gezondheidsvaardigheden’.

Hoe bereik je deze mensen? Hoe betrek je ze bij hun eigen zorg? Hoe zorg je dat ook zij keuzes kunnen maken, mee kunnen beslissen, therapietrouw kunnen zijn?

Plaatje meer waarde

Meer waarde, minder kosten?

Bezig met ‘waardegedreven zorg’? Of buiten dit formele concept op zoek naar manieren om meer waarde toe te voegen voor patiënten of cliënten? Liefst met minder kosten?

Het verbeteren van de communicatie zorgt bijna altijd direct voor meer waarde voor de patiënten en heel vaak ook voor meer efficientie: een logische reis door de zorg, duidelijkere verwachtingen, goede en bruikbare informatie, goede afstemming bijvoorbeeld.

Meer doen met e-health?

Er gebeurt veel op het gebied van digitale zorg/e-health. Maar veel initiatieven komen moeizaam van de grond. Vaak is de reden dat er al wel iets is ontwikkeld, maar de behoefte er (nog) niet is of de gebruikers nauwelijks betrokken zijn. De Communicatiepoli gaat uit van de behoeftes van patiënten of cliënten. Wanneer heeft digitale zorg echt meerwaarde voor patiënten of cliënten? En hoe zet je digitale zorg dan in? Hoe betrek je de gebruiker zo vroeg mogelijk?

Goed onderwerp nodig voor een teamdag, workshop of heidag?

Communicatie met patiënten of cliënten is een onderwerp dat heel geschikt (te maken) is voor een teamdag, een heidag of een workshop. De Communicatiepoli denkt graag mee hoe dit onderwerp op maat te maken is op een manier waar iedereen zich in kan herkennen en er ook meteen in de praktijk iets mee kan doen.